transport towaru niebezpiecznego
Jako przewoźnik masz za zadanie dostarczenie do portu ładunek, który składa się z kilkunastu sztuk przesyłek towarów niebezpiecznych (np. DPPL wypełnionych UN1090 Aceton) umieszczonych w CTU (ang. Cargo Transport Unit)- np. kontenerze morskim. Po przyjeździe na miejsce odbioru, zastajesz kontener “ozdobiony” z czterech stron ostrzegawczymi nalepkami. Natychmiast pojawia się refleksja, czy oznakowanie nie jest “nadprogramowe” jeżeli zgodnie z ADR następuje przewóz w formie sztuk przesyłek?
transport towaru niebezpiecznego
Oznakowanie zgodne z IMDG-code dla Transportu Morskiego
Zacznijmy od oznakowania zgodnego z IMDG-code, biorąc pod uwagę fakt, że ładunek będzie podróżował drogą morską. Przyjmijmy, że w kontenerze znajdują się 3 tony acetonu zapakowanego w DPPL. Zgodnie z wymogami rozdziału 5.3 IMDG-code, poza oznakowaniem poszczególnych sztuk przesyłek, konieczne jest także oznakowanie kontenera z każdej strony dużą nalepką ostrzegawczą klasy 3 (po przekroczeniu 4 ton kontener należy również oznakować w nr UN!). Te środki mają na celu zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia oraz identyfikację ładunku w trakcie transportu morskiego, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa zarówno personelu, jak i środowiska.
Rozbieżności między Przepisami ADR a IMDG-code
I tu już pojawia się rozbieżność między przepisami ADR a IMDG-code. W ADR jednostkę transportową przewożącą sztuki przesyłki znakujemy jedynie w gładkie tablice pomarańczowe (oczywiście istnieje wyjątek od tej reguły: przewożąc większość towarów klasy 1, czy 7 należy oznakować dodatkowo w duże nalepki ostrzegawcze). Natomiast zgodnie z wymogami kodeksu IMDG, CTU należy oznakować m.in. w duże nalepki ostrzegawcze. Taki obowiązek zachodzi nawet w przypadku transportu niewielkiej ilości materiałów, które np. w transporcie drogowym mogą być przewożone na 1.1.3.6. Zatem pojawia się pytanie: czy takie oznakowanie jest nieprawidłowe? Otóż nie.
transport towaru niebezpiecznego
Odstępstwo od przepisów ADR
Zgodnie z 1.1.4.2 ADR, transport odbywający się w łańcuchu transportowym zawierającym przewóz morski, który nie jest oznakowany zgodnie z załącznikiem A ADR (a nie będzie ponieważ przewóz następuje w sztukach przesyłki), to kontener należy oznakować zgodnie z rozdziałem 5.3 kodeksu IMDG. W stosunku do jednostki transportowej stosujemy jedynie przepis 5.3.2.1.1 ADR – czyli gładkie tablice pomarańczowe.
Znaczenie Dokumentacji w Zapewnieniu Zgodności z Przepisami
Należy pamiętać, że istotne jest zawarcie odpowiednich informacji w dokumencie przewozowym, a raczej w MDGF (ang. Multimodal Dangerous Goods Form). W dokumentacji konieczne jest uwzględnienie informacji o przewozie zgodnym z postanowieniami 1.1.4.2.1. Taka informacja pozwoli uniknąć nieporozumień oraz zapewni odpowiednią dokumentację zgodną z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przewozu materiałów niebezpiecznych.
W niniejszym artykule zawarte są podstawowe informacje z umowy ADR oraz kodeksu IMDG. Omawiane zagadnienia są przedstawione w sposób zwięzły i ogólny, zapewniając ogólne zrozumienie tematu. Jeśli chcesz uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat ADR, kodeksu IMDG lub ich zastosowań w praktyce, zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz zespół jest gotowy udzielić dalszych wyjaśnień i odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące omawianych kwestii.
transport towaru niebezpiecznego
Podsumowanie i Zachęta do Dalszej Dyskusji
Pomimo pewnych rozbieżności między przepisami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych w łańcuchu transportowym, istnieją sposoby, aby skutecznie integrować wymogi obu systemów. Kluczowe jest właściwe oznakowanie jednostek transportowych oraz dokumentacja, która pozwoli uniknąć nieporozumień i zagwarantować bezpieczeństwo personelu oraz środowiska. Dążąc do zgodności z przepisami i dbając o profesjonalizm w transporcie towarów niebezpiecznych, warto konsultować się z ekspertami oraz stale pogłębiać swoją wiedzę na temat przepisów i praktyk w tym obszarze.
Marek Pieńkowski
Twój zaufany partner ds. towarów niebezpiecznych
Zwiększymy standardy bezpieczeństwa w Twojej firmie, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami.
t: (+48) 570 364 050
e: marek@pienkowski-consulting.pl