PIEŃKOWSKI CONSULTING

Zrozumienie przepisów ADR: Jak uniknąć ryzyka podczas przewozu niebezpiecznych towarów

Transport niebezpiecznych towarów to wyzwanie, które wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu transportowego, ale także ścisłego przestrzegania przepisów. Jednym z kluczowych aktów prawnych regulujących ten obszar jest umowa ADR (fr. Accord relatif au transport international des marchandises dangereuses par route). To międzynarodowy system regulacji przewozu materiałów niebezpiecznych transportem drogowym, mający na celu minimalizowanie ryzyka związanego z takim transportem. Zrozumienie przepisów ADR jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się przewozem tych materiałów, ponieważ nieprzestrzeganie reguł może prowadzić do poważnych konsekwencji.

Czym jest ADR?

ADR to umowa międzynarodowa, której celem jest zapewnienie bezpiecznego transportu niebezpiecznych materiałów drogami publicznymi. Została ona podpisana w 1957 roku w Genewie. Polska ratyfikowała ją w 1975 roku. Umowa ta jest regularnie aktualizowana, aby nadążać za nowymi technologiami, materiałami i standardami bezpieczeństwa.

Materiały niebezpieczne, o których mowa w ADR, obejmują szeroki zakres substancji, mieszanin i przedmiotów, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, środowiska lub mienia. Należą do nich m.in. materiały wybuchowe, toksyczne, łatwopalne, radioaktywne czy żrące. Materiały takie nazywa się towarami niebezpiecznymi i zgodnie z omawianymi regulacjami są to materiały i przedmioty, których przewóz na podstawie ADR jest zabroniony, albo jest dopuszczony wyłącznie na warunkach podanych w ADR. 

Klasyfikacja materiałów niebezpiecznych

Przepisy ADR dzielą materiały niebezpieczne na 13 klas, w zależności od rodzaju zagrożenia, jakie stwarzają:

1. Materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi (np. amunicja; sztuczne ognie)

2. Gazy (np. wodór; aerozole)

3. Materiały zapalne ciekłe (np. farby; rozpuszczalniki; alkohole)

4.1. Materiały zapalne stałe, materiały samoreaktywne, materiały polimeryzujące i materiały wybuchowe odczulone stałe (np. siarka)

4.2. Materiały podatne na samozapalenie (np. węgiel aktywny)

4.3. Materiały wydzielające w zetknięciu z wodą gazy palne (np. fosforek wapnia)

5.1. Materiały utleniające (np. azotan potasu)

5.2. Nadtlenki organiczne

6.1. Materiały trujące (np. pestycydy)

6.2. Materiały zakaźne (np. odpady medyczne)

7. Materiały promieniotwórcze 

8. Materiały żrące (np. kwasy i zasady; akumulatory kwasowe)

9. Różne materiały i przedmioty niebezpieczne (np. materiały zagrażające środowisku; azbest; baterie Li-ION). 

Klasyfikacja materiałów do odpowiedniej klasy i pozycji UN powinna następować zgodnie z kryteriami podanymi w umowie ADR. Zagrożenie stwarzane przez materiały powinno być określane na podstawie ich charakterystyki fizycznej i chemicznej oraz właściwości fizjologicznych. Charakterystyki fizyczne i chemiczne powinny być określane za pomocą badań i obliczeń, ale istnieją od tej zasady wyjątki. 

Towary niebezpieczne mogą stwarzać zagrożenia dodatkowe, np. materiał klasyfikowany jako ciekły zapalny może być dodatkowo żrący lub/i trujący. 

Kto jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ADR?

Przepisy ADR nakładają obowiązki nie tylko na przewoźników, ale także na nadawców, odbiorców czy osoby odpowiedzialne za pakowanie i ładowanie towarów. Każdy z tych podmiotów musi dokładnie znać przepisy i przestrzegać ich na każdym etapie transportu, aby zminimalizować ryzyko.

Kluczowe obowiązki nadawcy:

  • Upewnia się, że towary są dopuszczone do przewozu i prawidłowo sklasyfikowane.
  • Zaopatrza przewoźnika w niezbędne informacje i dokumenty przewozowe.
  • Używa wyłącznie odpowiednich opakowań, pojemników i zbiorników transportowych, które  są prawidłowo oznaczone.

Obowiązki przewoźnika:

  • Upewnia się, że towary przekazane do przewozu są dopuszczone zgodnie z ADR.
  • Sprawdza, czy zostały dostarczone wszystkie wymagane informacje i dokumenty.
  • Używa wyłącznie odpowiednich pojazdów/cyster/kontenerów, które nie są uszkodzone i mają ważne badania.
  • Upewnia się, czy nie występują wycieki lub nieszczelności i nie ma braków w wyposażeniu technicznym, awaryjnym, ŚOI oraz czy pojazdy nie są nadmiernie załadowane. 
  • Weryfikuje czy pojazdy są odpowiednio oznakowane w tablice pomarańczowe, nalepki i znaki.

Obowiązki pakującego:

  • Stosuje się do wymagań dotyczących warunków pakowania, w tym pakowania razem oraz wymagań dotyczących oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, w przypadku, gdy przygotowuje sztuki przesyłek do przewozu. 

Obowiązki załadowcy:

  • Wydaje przewoźnikowi towary niebezpieczne tylko, gdy są one dopuszczone do przewozu zgodnie z ADR. 
  • Sprawdza, czy wydaje do przewozu opakowania nieuszkodzone.
  • Postępuje zgodnie z przepisami dot. załadunku i manipulowania ładunkiem. 
  • Po załadunku towarów niebezpiecznych do kontenera weryfikuje, czy jest on prawidłowo oznakowany. 
  • Przy załadunku sztuk przesyłek, stosować się do zakazów ładowania razem oraz do wymagań dotyczących oddzielania towarów niebezpiecznych od żywności, innych artykułów spożywczych oraz karmy dla zwierząt.

Najczęstsze błędy i ryzyka związane z nieprzestrzeganiem ADR

Przewóz niebezpiecznych materiałów wiąże się z wieloma zagrożeniami, dlatego każde naruszenie przepisów ADR może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak wypadki, awarie, a nawet katastrofy ekologiczne. Oto kilka najczęstszych błędów:

  1. Niewłaściwa klasyfikacja towarów – Błędne sklasyfikowanie materiału może prowadzić do niewłaściwego pakowania, co zwiększa ryzyko wycieku lub reakcji chemicznej.
  2. Brak prawidłowego oznakowania – Brak lub nieprawidłowe oznaczanie ładunków może spowodować, że ratownicy w razie wypadku nie będą wiedzieli, z jakim zagrożeniem mają do czynienia.
  3. Nieodpowiednie opakowanie – Użycie opakowań, które nie spełniają norm ADR, może prowadzić do uszkodzeń materiałów, co stwarza ryzyko wycieku i pożaru, zagrożenia zdrowia lub życia, skażenia środowiska.
  4. Brak uprawnień lub szkoleń kierowców – Kierowcy bez odpowiedniego przeszkolenia mogą nie wiedzieć, jak postępować w sytuacjach kryzysowych, co z kolei może prowadzić do katastrofy. 
  5. Błędy w dokumentacji przewozowej 
  6. Brak szkoleń personelu, który przygotowuje przesyłki – Brak odpowiedniego przeszkolenia może prowadzić do złego pakowania materiałów niebezpiecznych i błędnego oznakowania sztuk przesyłek/ kontenerów itp. 

Jak minimalizować ryzyko?

Aby uniknąć ryzyka podczas przewozu towarów niebezpiecznych, kluczowe jest przestrzeganie kilku zasad:

  1. Szkolenia – Upewnij się, że wszyscy pracownicy zaangażowani w proces transportu są odpowiednio przeszkoleni i posiadają wymagane zaświadczenia dla kierowców i personelu zajmującego się obsługą niebezpiecznych ładunków.
  2. Regularne kontrole pojazdów – Pojazdy przewożące materiały niebezpieczne powinny być regularnie sprawdzane pod kątem stanu technicznego i zgodności z przepisami ADR, a jeżeli jest to wymagane posiadać odpowiednie świadectwa.
  3. Odpowiednie opakowania – Jeżeli ADR nie określa inaczej zawsze korzystaj z opakowań o odpowiednim typie konstrukcji, które przeszło wymagane badania i posiada znak rozpoczynający się od symbolu ONZ dla opakowań (UN w kółku). Takie opakowanie powinno zostać dobrane do towaru zgodnie z instrukcją pakowania i przepisami szczególnymi.
  4. Cysterny i zbiorniki transportowe – W przypadku wszelkich zbiorników transportowych upewnij się, że są one dopuszczone do przewozu danej grupy towarów niebezpiecznych i przeszły wymagane badania. 
  5. Prawidłowe oznaczenie ładunków – Każdy ładunek powinien być oznaczony odpowiednio do rodzaju towaru niebezpiecznego i formy przewozu. Sztuki przesyłek powinny być oznakowane w nr UN, nalepki ostrzegawcze i znaki dodatkowe wynikające z przepisów szczególnych, a pojazdy/kontenery/cysterny w wymagane tablice pomarańczowe i duże nalepki ostrzegawcze i znaki dodatkowe jeżeli są wymagane.  
  6. Dokumentacja przewozowa – Dokumentacja powinna być sporządzona zgodnie z przepisami ADR, nie tylko w celu uniknięcia kar, ale także po to, by kierowca był świadomy przewożonego ładunku oraz potencjalnych zagrożeń, jakie on stwarza.
  7. Procedury awaryjne – Wszyscy uczestnicy przewozu powinni opracowywać i wdrażać procedury awaryjne dostosowane do stanowisk pracy. Ważne jest, aby w razie wypadku wiedzieli, jak reagować i minimalizować zagrożenie. 
  8. Konsultacja z doradcą ADR – zalecamy, w każdej sprawie (nawet na pozór błahe) skontaktuj się z doradcą, który sprawdzi dotrzymanie wszystkich wymogów dla przewozu danego ładunku. 

Podsumowanie

Przestrzeganie przepisów ADR jest niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu niebezpiecznych materiałów. Zrozumienie tych regulacji, właściwe szkolenia, odpowiednie opakowania oraz regularne kontrole techniczne to podstawowe kroki, które pomagają uniknąć ryzyka. W przeciwnym razie naruszenia przepisów mogą prowadzić do groźnych konsekwencji, w tym zagrożenia zdrowia ludzkiego, środowiska i mienia. Każdy, kto zajmuje się transportem niebezpiecznych towarów, powinien regularnie aktualizować swoją wiedzę na temat ADR, aby być na bieżąco z dynamicznie zmieniającymi się przepisami i technologiami.

Bezpieczny transport zaczyna się od wiedzy i odpowiedzialności.

Marek Pieńkowski

Twój zaufany partner ds. towarów niebezpiecznych

Zwiększymy standardy bezpieczeństwa w Twojej firmie, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami.

t: (+48) 570 364 050
e: marek@pienkowski-consulting.pl

Autor:

Marek Pieńkowski

Doradca ADR/IMDG/CLP

t: (+48) 570 364 050

e: marek@pienkowski-consulting.pl

ul. Harcerska 9A,
62-510 Konin

Kursy i szkolenia

Oferujemy kompleksowe szkolenia z transportu materiałów niebezpiecznych, które można odbyć osobiście lub online. Nasze kursy, prowadzone przez doświadczonych instruktorów, zapewniają niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do bezpiecznego przewozu różnych substancji. Dostosowujemy się do potrzeb klienta, gwarantując wysoką jakość edukacji niezależnie od preferowanego sposobu nauki.

Zapisz się i pobierz
poradnik za darmo!

Pobierz darmowy poradnik

ADR KROK PO KROKU 2024 poradnik dla firm transportowych w zakresie towarów niebezpiecznych