Międzynarodowa umowa ADR odgrywa kluczową rolę w regulowaniu transportu towarów niebezpiecznych drogą lądową. Stale dostosowuje się do zmieniających się technologii i wymagań, co jest niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno ludziom, jak i środowisku. Podczas 114 sesji Grupy Roboczej ds. Towarów Niebezpiecznych, przedstawiono skonsolidowaną wersję poprawek do załączników A i B umowy ADR, które najprawdopodobniej wejdą w życie wraz z nowelizacją ADR w 2025 roku.
Wśród propozycji znalazły się między innymi pozycje dotyczące baterii i ogniw sodowo-jonowych, które stają się coraz bardziej popularnym zamiennikiem baterii litowo-jonowych. Nowością będą również pozycje dotyczące pojazdów zasilanymi akumulatorami litowo-metalicznymi oraz litowo i sodowo-jonowymi, co jest odpowiedzią na rosnące wykorzystanie pojazdów elektrycznych w transporcie.
Dlaczego ADR wprowadza nowe pozycje?
Umowa ADR, od momentu jej powstania, stale ewoluuje, aby sprostać wyzwaniom dynamicznie rozwijającego się świata. Nowe technologie i innowacyjne rozwiązania w przemyśle wymagają aktualizacji regulacji, aby były one skuteczne i bezpieczne. Wprowadzenie nowych pozycji UN to krok naprzód w dostosowaniu przepisów ADR do bieżących potrzeb i technologii.
Nowe pozycje UN proponowane w ADR 2025
Dokument przedstawiony przez Grupę Roboczą proponuje aż 11 nowych pozycji UN, które mają zostać uwzględnione w nowelizacji ADR 2025. Oto one:
- UN 0514: FIRE SUPPRESSANT DISPERSING DEVICES – urządzenia do rozpraszania środków gaśniczych
- UN 3551: SODIUM ION BATTERIES with organic electrolyte – baterie sodowo-jonowe z elektrolitem organicznym
- UN 3552: SODIUM ION BATTERIES CONTAINED IN EQUIPMENT or SODIUM ION BATTERIES PACKED WITH EQUIPMENT, with organic electrolyte – baterie sodowo-jonowe zawarte w urządzeniach lub baterie sodowo-jonowe pakowane z urządzeniami, z elektrolitem organicznym
- UN 3553: DISILANE
- UN 3554: GALLIUM CONTAINED IN MANUFACTURED ARTICLES – glin zawarty w wyrobach przemysłowych
- UN 3555: TRIFLUOROMETHYLTETRAZOLE-SODIUM SALT IN ACETONE, with not less than 68 % acetone, by mass – sól sodowa trifluorometylotetrazolu w acetonie, z zawartością co najmniej 68% acetonu
- UN 3556: VEHICLE, LITHIUM ION BATTERY POWERED – pojazd zasilany akumulatorem litowo-jonowym
- UN 3557: VEHICLE, LITHIUM METAL BATTERY POWERED – pojazd zasilany akumulatorem litowo-metalicznym
- UN 3558: VEHICLE, SODIUM ION BATTERY POWERED – pojazd zasilany akumulatorem sodowo-jonowym
- UN 3559: FIRE SUPPRESSANT DISPERSING DEVICES – urządzenia do rozpraszania środków gaśniczych
- UN 3560: TETRAMETHYLAMMONIUM HYDROXIDE AQUEOUS SOLUTION with not less than 25 % tetramethylammonium hydroxide – wodny roztwór wodorotlenku tetrametyloamonowego o zawartości co najmniej 25 wodorotlenku tetrametyloamonowego
Propozycja tabeli A z nowymi pozycjami:
Podsumowanie
Nowe pozycje UN w umowie ADR na 2025 rok odzwierciedlają zaangażowanie w nadążanie za dynamicznie zmieniającym się rynkiem i technologią. Wprowadzenie tych nowych pozycji to odpowiedź na ewoluujące potrzeby przemysłu i społeczeństwa, które stawiają coraz większe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i efektywności transportu towarów niebezpiecznych.
Umowa ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) jest kluczowym dokumentem regulującym przewóz materiałów niebezpiecznych w Europie. Każda zmiana w jej zapisach ma na celu poprawę standardów bezpieczeństwa, minimalizację ryzyka związanego z transportem oraz dostosowanie przepisów do najnowszych osiągnięć technologicznych. Nowe pozycje UN, które zostaną wprowadzone w 2025 roku, uwzględniają najnowsze odkrycia naukowe i technologiczne, co pozwala na bardziej precyzyjne klasyfikowanie i zarządzanie transportem tych materiałów.
Dzięki tym zmianom, transport towarów niebezpiecznych będzie mógł odbywać się zgodnie z najnowszymi standardami bezpieczeństwa, co jest niezbędne dla ochrony ludzi, mienia i środowiska. Nowe regulacje uwzględniają najnowsze zagrożenia i sposoby ich minimalizacji, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa publicznego oraz ochronę środowiska naturalnego.
Zapraszamy do śledzenia naszych dalszych wpisów, gdzie będziemy na bieżąco informować o kolejnych krokach w kierunku wdrażania tych ważnych zmian w umowie ADR. Będziemy szczegółowo omawiać nowe regulacje, ich praktyczne zastosowanie oraz korzyści wynikające z ich wdrożenia. Dzięki naszym aktualizacjom, będziecie Państwo zawsze na bieżąco z najnowszymi przepisami i wytycznymi, co pomoże w efektywnym i bezpiecznym zarządzaniu transportem towarów niebezpiecznych.
Marek Pieńkowski
Twój zaufany partner ds. towarów niebezpiecznych
Zwiększymy standardy bezpieczeństwa w Twojej firmie, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami.
t: (+48) 570 364 050
e: marek@pienkowski-consulting.pl