Problem: brak zewnętrznego sterownika – powód odmowy przeglądu technicznego
Otrzymaliśmy niedawno zapytanie dotyczące głównego wyłącznika akumulatora w pojeździe FL. Sytuacja, którą opisano, była następująca: Sprowadzony ciągnik siodłowy zza granicy został poddany niezbędnym badaniom technicznym wymaganym do uzyskania świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR, znane również jako „czerwony pasek”. Niestety, diagnosta odmówił zatwierdzenia przeglądu z jednego powodu – brak zewnętrznego sterownika uruchamiającego główny wyłącznik akumulatora. Wydało się to dziwne, zwłaszcza że ten sam pojazd otrzymał świadectwo dopuszczenia na pojazdy AT i FL w kraju, w którym był wcześniej zarejestrowany.
wyłącznik akumulatora
Rozwinięcie: przepisy ADR dotyczące wyłącznika akumulatora
Co więc stanowi rzeczywistą kwestię głównego wyłącznika akumulatora? Zagłębiając się w treść części 9 załącznika B do umowy ADR (przepis 9.2.2.8.1), dowiadujemy się, że wyłącznik główny akumulatora (jak to ADR określa – wyłącznik przerywający obwody elektryczne) musi znajdować się jak najbliżej akumulatora, czyli zwykle na zewnątrz. Jednakże, istotne jest zauważenie, że mówimy tutaj o urządzeniu odłączającym akumulator, a nie o urządzeniu sterującym, czyli „przełączniku” itp.
wyłącznik akumulatora
Istota kwestii: główny wyłącznik vs. urządzenie sterujące – różnice wymogów
Przechodząc do kolejnego przepisu (9.2.2.8.2), zauważamy, że stanowi on o konieczności umieszczenia urządzenia sterującego w kabinie kierowcy, w łatwo dostępnym miejscu dla kierowcy oraz o odpowiednim zabezpieczeniu przed przypadkowym użyciem (np. pokrywa ochronna). Istotne jest, że nie ma tutaj mowy o tym, że urządzenie sterujące musi znajdować się na zewnątrz. Co więcej, zgodnie z tym samym przepisem, dopuszcza się instalację dodatkowych urządzeń sterujących pod warunkiem, że są one odpowiednio oznaczone, ale nie są one wymagane.
Rozwiązanie: przegląd zakończony sukcesem – co stanowi klucz do dopuszczenia pojazdu ADR
W rezultacie ciągnik siodłowy przeszedł przegląd, który jest niezbędny do uzyskania świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu towarów niebezpiecznych. Przepisy ADR są często niejasne w wielu kwestiach, co może prowadzić do różnych interpretacji i takich sytuacji, jak opisana powyżej.
wyłącznik akumulatora
Podsumowanie: bezpieczne zarządzanie zasilaniem – wnioski dla praktyki
Podsumowując, choć wyłącznik główny akumulatora powinien znajdować się przy akumulatorze, nie ma takiego samego wymogu dla urządzenia sterującego. Istotne jest, aby było ono łatwo dostępne dla kierowcy, co zapewnia bezpieczne i efektywne zarządzanie zasilaniem pojazdu w awaryjnych sytuacjach.
Rozwiązując zagadkę związana z głównym wyłącznikiem akumulatora w pojeździe FL, możemy dostrzec, że interpretacja przepisów ADR może stanowić wyzwanie nawet dla doświadczonych diagnostów. Istotne jest jednak, aby zrozumieć różnicę między wyłącznikiem a urządzeniem sterującym oraz wskazać, że priorytetem jest zapewnienie bezpiecznego zarządzania zasilaniem pojazdu w nagłych sytuacjach.
Przeglądając wymagania dotyczące lokalizacji głównego wyłącznika akumulatora, należy pamiętać, że zgodnie z przepisami ADR, kluczowe jest umieszczenie samego wyłącznika jak najbliżej akumulatora, natomiast nie ma takiego samego wymogu co do lokalizacji urządzenia sterującego. Ważne jest, aby to urządzenie było łatwo dostępne dla kierowcy, co gwarantuje szybkie i bezpieczne działanie w przypadku awaryjnych sytuacji.
Dlatego też, choć przepisy ADR mogą czasem być niejednoznaczne, zrozumienie ich istoty i odpowiednia interpretacja są kluczowe dla skutecznego przeprowadzenia przeglądów technicznych oraz zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych. Ostatecznie, naszą główną troską powinno być zapewnienie, że pojazdy spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zagrożeń dla ludzi oraz środowiska.
Marek Pieńkowski
Twój zaufany partner ds. towarów niebezpiecznych
Zwiększymy standardy bezpieczeństwa w Twojej firmie, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami.
t: (+48) 570 364 050
e: marek@pienkowski-consulting.pl