Przypominamy, że za niecałe pół roku kończy się okres przejściowy, który dopuszczał przewożenie na wyłączeniu 1.1.3.6 wybranych towarów niebezpiecznych dużego ryzyka klasy 1 (materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi) bez stosowania przepisów działu 1.10 ADR (ochrona towarów niebezpiecznych).
ochrona towarów
Przepis 1.6.1.53 – koniec okresu przejściowego
“Towary niebezpieczne dużego ryzyka klasy 1, przewożone w sztukach przesyłki w ilościach nieprzekraczających ilości określonych w 1.1.3.6 na jednostkę transportową, które zgodnie z obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. tiret pierwsze 1.1.3.6.2, mogły być przewożone bez stosowania wymagań określonych w rozdziale 1.10, mogą być nadal przewożone bez stosowania wymagań określonych w rozdziale 1.10, do 31 grudnia 2024 r.”
Co to oznacza od 2025 roku?
Od 2025 roku, przewożąc materiały klasy 1 na wyłączeniu 1.1.3.6 (te, które były zwolnione z przepisów działu 1.10), należy wprowadzić szereg działań mających na celu odpowiednie zabezpieczenie i ochronę takich transportów. Oto najważniejsze z nich:
- Plan ochrony towarów niebezpiecznych: Przewoźnicy, nadawcy i inni uczestnicy przewozu takich towarów powinni opracować i wdrożyć plan ochrony towarów niebezpiecznych.
- Szkolenie pracowników: Pracownicy powinni przejść specjalne szkolenie z zakresu ochrony
- Identyfikacja przewoźnika: Towary niebezpieczne mogą być wydane do przewozu wyłącznie przewoźnikowi odpowiednio zidentyfikowanemu.
- Dokument tożsamości załogi: Każdy członek załogi pojazdu przewożącego towary niebezpieczne powinien posiadać przy sobie dokument z fotografią potwierdzający jego tożsamość.
- Zabezpieczenie miejsc tymczasowego przechowywania: Miejsca używane do czasowego przechowywania towarów niebezpiecznych podczas ich przewozu, znajdujące się w obrębie terminali, placów przeładunkowych, baz transportowych, placów postojowych i stacji rozrządowych powinny być odpowiednio chronione, dobrze oświetlone, a także – o ile jest to możliwe i wskazane – niedostępne dla osób postronnych.
- Systemy antykradzieżowe: Pojazdy należy wyposażyć w odpowiednie systemy antykradzieżowe.
Te zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych dużego ryzyka i są odpowiedzią na rosnące zagrożenia związane z ich przewozem. Przygotowanie do ich wdrożenia już teraz pozwoli uniknąć niepotrzebnych problemów i zapewni płynność operacyjną po 1 stycznia 2025 roku.
ochrona towarów
Podsumowanie
Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących ochrony towarów klasy 1 od 2025 roku to kluczowy krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa w transporcie materiałów wybuchowych i przedmiotów zawierających materiały wybuchowe. Przewoźnicy, nadawcy oraz wszyscy uczestnicy tego procesu muszą już teraz zacząć wdrażać odpowiednie procedury, aby uniknąć problemów po zakończeniu okresu przejściowego.
Wprowadzenie planów ochrony towarów niebezpiecznych, szkolenie pracowników, staranna identyfikacja przewoźników, wymaganie posiadania dokumentów tożsamości przez członków załogi, zabezpieczenie miejsc tymczasowego przechowywania oraz instalacja systemów antykradzieżowych to tylko niektóre z działań, które będą niezbędne. Dzięki nim możliwe będzie zminimalizowanie ryzyka związanego z przewozem materiałów wybuchowych, co jest niezwykle istotne w obliczu rosnących zagrożeń.
Ostatecznie, adaptacja do nowych wymagań przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony środowiska. Warto już teraz podjąć odpowiednie kroki, aby przygotować się na nadchodzące zmiany i zapewnić ciągłość i bezpieczeństwo operacji transportowych.

Marek Pieńkowski
Twój zaufany partner ds. towarów niebezpiecznych
Zwiększymy standardy bezpieczeństwa w Twojej firmie, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami.
t: (+48) 570 364 050
e: marek@pienkowski-consulting.pl