PIEŃKOWSKI CONSULTING

Transport towaru niebezpiecznego w łańcuchu transportowym (+morski) – jakie oznakowanie na drodze?

Profesjonalne doradztwo w zakresie:

  • ADR – przewóz towarów niebezpiecznych
  • IMDG – transport materiałów niebezpiecznych drogą morską
  • REACH – rejestracja i ocena substancji chemicznych
  • CLP – klasyfikacja, oznakowanie i pakowanie substancji i mieszanin
  • SEVESO – zarządzanie ryzykiem wystąpienia poważnej awarii przemysłowej

Nasze usługi są odpłatne i dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów.

t: (+48) 570 364 050

e: marek@pienkowski-consulting.pl

transport towaru niebezpiecznego

Jako przewoźnik masz za zadanie dostarczenie do portu ładunek, który składa się z kilkunastu sztuk przesyłek towarów niebezpiecznych (np. DPPL wypełnionych UN1090 Aceton) umieszczonych w CTU (ang. Cargo Transport Unit)- np. kontenerze morskim. Po przyjeździe na miejsce odbioru, zastajesz kontener “ozdobiony” z czterech stron ostrzegawczymi nalepkami. Natychmiast pojawia się refleksja, czy oznakowanie nie jest “nadprogramowe” jeżeli zgodnie z ADR następuje przewóz w formie sztuk przesyłek?

Opis UN1090 w IMDG-code

transport towaru niebezpiecznego

Oznakowanie zgodne z IMDG-code dla Transportu Morskiego

Zacznijmy od oznakowania zgodnego z IMDG-code, biorąc pod uwagę fakt, że ładunek będzie podróżował drogą morską. Przyjmijmy, że w kontenerze znajdują się 3 tony acetonu zapakowanego w DPPL. Zgodnie z wymogami rozdziału 5.3 IMDG-code, poza oznakowaniem poszczególnych sztuk przesyłek, konieczne jest także oznakowanie kontenera z każdej strony dużą nalepką ostrzegawczą klasy 3 (po przekroczeniu 4 ton kontener należy również oznakować w nr UN!). Te środki mają na celu zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia oraz identyfikację ładunku w trakcie transportu morskiego, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa zarówno personelu, jak i środowiska.

Oznakowanie CTU o masie nieprzekraczającej 4 tony.

Rozbieżności między Przepisami ADR a IMDG-code

I tu już pojawia się rozbieżność między przepisami ADR a IMDG-code. W ADR jednostkę transportową przewożącą sztuki przesyłki znakujemy jedynie w gładkie tablice pomarańczowe (oczywiście istnieje wyjątek od tej reguły: przewożąc większość towarów klasy 1, czy 7 należy oznakować dodatkowo w duże nalepki ostrzegawcze). Natomiast zgodnie z wymogami kodeksu IMDG, CTU należy oznakować m.in. w duże nalepki ostrzegawcze. Taki obowiązek zachodzi nawet w przypadku transportu niewielkiej ilości materiałów, które np. w transporcie drogowym mogą być przewożone na 1.1.3.6. Zatem pojawia się pytanie: czy takie oznakowanie jest nieprawidłowe? Otóż nie. 

transport towaru niebezpiecznego

Odstępstwo od przepisów ADR

Zgodnie z 1.1.4.2 ADR, transport odbywający się w łańcuchu transportowym zawierającym przewóz morski, który nie jest oznakowany zgodnie z załącznikiem A ADR (a nie będzie ponieważ przewóz następuje w sztukach przesyłki), to kontener należy oznakować zgodnie z rozdziałem 5.3 kodeksu IMDG. W stosunku do jednostki transportowej stosujemy jedynie przepis 5.3.2.1.1 ADR – czyli gładkie tablice pomarańczowe. 

Znaczenie Dokumentacji w Zapewnieniu Zgodności z Przepisami

Należy pamiętać, że istotne jest zawarcie odpowiednich informacji w dokumencie przewozowym, a raczej w MDGF (ang. Multimodal Dangerous Goods Form). W dokumentacji konieczne jest uwzględnienie informacji o przewozie zgodnym z postanowieniami 1.1.4.2.1. Taka informacja pozwoli uniknąć nieporozumień oraz zapewni odpowiednią dokumentację zgodną z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przewozu materiałów niebezpiecznych.

W niniejszym artykule zawarte są podstawowe informacje z umowy ADR oraz kodeksu IMDG. Omawiane zagadnienia są przedstawione w sposób zwięzły i ogólny, zapewniając ogólne zrozumienie tematu. Jeśli chcesz uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat ADR, kodeksu IMDG lub ich zastosowań w praktyce, zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz zespół jest gotowy udzielić dalszych wyjaśnień i odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące omawianych kwestii.

transport towaru niebezpiecznego

Podsumowanie i Zachęta do Dalszej Dyskusji

Pomimo pewnych rozbieżności między przepisami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych w łańcuchu transportowym, istnieją sposoby, aby skutecznie integrować wymogi obu systemów. Kluczowe jest właściwe oznakowanie jednostek transportowych oraz dokumentacja, która pozwoli uniknąć nieporozumień i zagwarantować bezpieczeństwo personelu oraz środowiska. Dążąc do zgodności z przepisami i dbając o profesjonalizm w transporcie towarów niebezpiecznych, warto konsultować się z ekspertami oraz stale pogłębiać swoją wiedzę na temat przepisów i praktyk w tym obszarze.

Marek Pieńkowski

Twój zaufany partner ds. towarów niebezpiecznych

Zwiększymy standardy bezpieczeństwa w Twojej firmie, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami.

t: (+48) 570 364 050
e: marek@pienkowski-consulting.pl

Autor:

Marek Pieńkowski

Doradca ADR/IMDG/CLP

t: (+48) 570 364 050

e: marek@pienkowski-consulting.pl

ul. Harcerska 9A,
62-510 Konin

Kursy i szkolenia

Oferujemy kompleksowe szkolenia z transportu materiałów niebezpiecznych, które można odbyć osobiście lub online. Nasze kursy, prowadzone przez doświadczonych instruktorów, zapewniają niezbędną wiedzę do bezpiecznego przewozu różnych substancji. 

DGSA Support

Platforma oferuje kompleksowe rozwiązania dla firm zajmujących się wysyłką i  transportem towarów niebezpiecznych oraz tych, które stosują i magazynują chemikalia.