PIEŃKOWSKI CONSULTING

Zmiany w kartach charakterystyki – dostosowanie do 31.12.2022 r.

Profesjonalne doradztwo w zakresie:

  • ADR – przewóz towarów niebezpiecznych
  • IMDG – transport materiałów niebezpiecznych drogą morską
  • REACH – rejestracja i ocena substancji chemicznych
  • CLP – klasyfikacja, oznakowanie i pakowanie substancji i mieszanin
  • SEVESO – zarządzanie ryzykiem wystąpienia poważnej awarii przemysłowej

Nasze usługi są odpłatne i dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów.

t: (+48) 570 364 050

e: marek@pienkowski-consulting.pl

Ostatni rok na dostosowanie

Od pierwszego stycznia 2021 roku stosuje się Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/878 zmieniające załącznik II do rozporządzenia REACH tj. wprowadzający zmiany w kartach charakterystyki. Rozporządzenie to ma na celu wprowadzenie 6 i 7 poprawki do GHS (ang. Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals). Wprowadza ono m.in. drobne zmiany w formacie karty czy zmiany w obrębie sekcji – również w sekcji dotyczącej transportu (ADR/RID/ADN/IMDG/ICAO IT).

Karty niespełniające wymogów załącznika II do rozporządzenia 2020/878 należy zaktualizować i dostarczyć najpóźniej do 31 grudnia 2022 r. do odbiorców. Według Europejskiej Agencji Chemikaliów, karty należy dostarczać w formie papierowej lub elektronicznej (nośnik pamięci, wiadomość e-mail), ponieważ zamieszczenie karty charakterystyki na stronę nie spełnia obowiązku dostarczenia karty!

Przykładowe zmiany w kartach charakterystyki

Sekcja 11: informacje toksykologiczne

  • 11.1 Informacje dotyczące skutków toksykologicznych -> Informacje na temat klas zagrożenia zdefiniowanych w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008
  • 11.2 Informacje o innych zagrożeniach

Sekcja 12: Informacje ekologiczne

  • 12.6 Inne szkodliwe skutki działania -> Właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego
  • 12.7 Inne szkodliwe skutki działania

Sekcja 14: Informacje dotyczące transportu

  • 14.1 Numer UN (numer ONZ) -> Numer UN lub numer identyfikacyjny ID
  • 14.7 Transport luzem zgodnie z załącznikiem II do konwencji MARPOL 73/78 i kodeksem IBC -> Transport morski luzem zgodnie z instrumentami IMO

Wyjaśnienia i akty prawne

Kodeks IBC – Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia statków przewożących niebezpieczne chemikalia luzem.

MARPOL – Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki przyjęta w 1973 r.

IMDG (ang. International Maritime Dangerous Goods) – Międzynarodowy kodeks morskich towarów niebezpiecznych. Zbiór przepisów dotyczących bezpiecznego transportu morskiego towarów niebezpiecznych.

IMO (ang. International Maritime Organization) – Międzynarodowa Organizacja Morska. Wyspecjalizowana agencja narodów zjednoczonych odpowiedzialna za bezpieczeństwo i ochronę żeglugi oraz zapobieganiu zanieczyszczeniom mórz i powietrza -> https://www.imo.org/

Rozporządzenie (WE) nr 1272/2008

Wszystkie zmiany w karcie charakterystyki można prześledzić w poniższych rozporządzeniach:

Rozporządzenie komisji (UE) nr 2020/878 (zmiana załącznika II)

Rozporządzenie komisji (UE) nr 453/2010


Pieńkowski Consulting – doradztwo ADR

Zapraszam do zapoznania się z ofertą oraz do kontaktu!

ADR | Ochrona Środowiska | REACH

Autor:

Marek Pieńkowski

Doradca ADR/IMDG/CLP

Kursy i szkolenia

Oferujemy kompleksowe szkolenia z transportu materiałów niebezpiecznych, które można odbyć osobiście lub online. Nasze kursy, prowadzone przez doświadczonych instruktorów, zapewniają niezbędną wiedzę do bezpiecznego przewozu różnych substancji. 

DGSA Support

Platforma oferuje kompleksowe rozwiązania dla firm zajmujących się wysyłką i  transportem towarów niebezpiecznych oraz tych, które stosują i magazynują chemikalia.