PIEŃKOWSKI CONSULTING

115 sesja Grupy Roboczej ds. Towarów Niebezpiecznych

115 sesja grupy roboczej ds. towarów niebezpiecznych

Kwiecień przyniesie jedno z dwóch zaplanowanych spotkań Grupy Roboczej ds. Towarów Niebezpiecznych, które mają kluczowe znaczenie dla świata transportu. Sesje te stanowią integralną część procesu kształtowania regulacji i norm dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, dostosowując przepisy do ewoluujących potrzeb branży.

Podczas kwietniowej sesji, planowanej na dzień 2 kwietnia 2024 roku w Pałacu Narodów w Genewie, eksperci z branży transportowej będą obradować nad propozycjami zmian w załącznikach A i B umowy ADR, ze szczególnym naciskiem na kwestie konstrukcji i zatwierdzenia pojazdów. Ponadto, omówiona zostanie interpretacja pewnego rodzaju wyłączenia od stosowania przepisów.

115 sesja Grupy Roboczej ds. Towarów Niebezpiecznych – agenda

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Osiemdziesiąta szósta sesja Komitetu Transportu Wewnętrznego.
  3. Status Umowy dotyczącej Międzynarodowego Przewozu Towarów Niebezpiecznych Drogą Lądową (ADR) oraz związane z tym kwestie.
  4. Prace wspólnego posiedzenia RID/ADR/ADN.
  5. Propozycje zmian w załącznikach A i B do ADR:
    • (a) Konstrukcja i zatwierdzenie pojazdów;
    • (b) Różne propozycje.
  6. Interpretacja ADR.
  7. Gospodarka o obiegu zamkniętym, zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych i Cele zrównoważonego rozwoju.
  8. Program pracy.
  9. Różne sprawy.
  10. Przyjęcie sprawozdania.

Propozycja zmian w załącznikach A i B do umowy ADR – przykłady

W kontekście propozycji zmian w zakresie konstrukcji i zatwierdzenia pojazdów, zaproponowano m.in. rozszerzenie przepisu 9.2.2.3. Zgodnie z proponowanym rozszerzeniem, do tego przepisu dodano zdanie brzmiące: „Od akumulatora rozruchowego do układu kierowniczego elektrycznego.”

„9.2.2.3 Wszystkie obwody powinny być zabezpieczone bezpiecznikami topikowymi lub wyłącznikami automatycznymi z wyjątkiem następujących obwodów:

  • od akumulatora do układu rozruchu zimnego silnika;
  • od akumulatora do alternatora;
  • od alternatora do skrzynki z bezpiecznikami topikowymi lub z wyłącznikami automatycznymi;
  • od akumulatora do rozrusznika;
  • od akumulatora do zespołu sterowania układem hamowania długotrwałego (patrz 9.2.3.1.2) w przypadku, gdy układ ten jest urządzeniem elektrycznym lub elektromagnetycznym;
  • od akumulatora do elektrycznego mechanizmu podnoszenia osi składowej;
  • od akumulatora rozruchowego do układu kierowniczego elektrycznego.
    Niezabezpieczone obwody, wymienione powyżej, powinny być możliwie najkrótsze.”

Propozycja zmiany w systemie oznakowania – przewóz biopaliwa

Wśród różnorodnych propozycji zmian do załączników, warto zwrócić uwagę na wniosek FuelsEurope, dotyczący zmiany przepisu 5.3.2.1.3. Zgodnie z tą propozycją, proponuje się dodanie numeru UN3475 (ETANOL I BENZYNA SILNIKOWA, MIESZANINA). Inicjatywa ta stanowi reakcję na rosnące zainteresowanie paliwem E85, opartym na etanolu. W uzasadnieniu podkreśla się, że proponowana modyfikacja może przyczynić się do eliminacji potencjalnych błędów w oznakowaniu przy przewozie w cysternach wielokomorowych.

Propozycja nowego brzmienia przepisu:

„W przypadku pojazdów-cystern lub jednostek transportowych zawierających jedną lub więcej cystern przewożących materiały UN 1202, 1203, 1223, 3475 lub paliwo lotnicze zaklasyfikowane do UN 1268 lub 1863, ale nieprzewożących żadnych innych materiałów niebezpiecznych, tablice barwy pomarańczowej podane w 5.3.2.1.2 nie są wymagane, jeżeli tablice umieszczone z przodu i z tyłu jednostki transportowej zgodnie z 5.3.2.1.1 noszą numer identyfikacyjny zagrożenia i numer UN określony:

  • dla numeru UN 3475; lub
  • dla najbardziej niebezpiecznej substancji przewożonej, tj. substancji o najniższym punkcie zapłonu w przypadku braku substancji o numerze UN 3475.”

Analiza interpretacji przepisu 1.1.3.1 lit a)

W odpowiedzi na wniosek Finlandii, grupa robocza podczas sesji podejmie się analizy interpretacji przepisu 1.1.3.1 lit a). Interpretacja ta zakłada, że niniejsze wyłączenie dotyczy również przewozu towarów niebezpiecznych w autobusach przez pasażerów. Finlandia wystosowała zapytanie w kontekście zgody na odstępstwo od dyrektywy 2008/68/WE w tym zakresie. Finlandia uważa to za zbędne, ponieważ są już zwolnieni zgodnie z ADR.

Zapraszamy do Śledzenia nowości na naszym firmowym blogu

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi transportu towarów niebezpiecznych? To świetnie, bo my również! Na naszym firmowym blogu staramy się regularnie publikować artykuły, w których nie tylko dzielimy się aktualnościami ze świata branży, ale także przedstawiamy proponowane zmiany w przepisach dotyczących transportu towarów niebezpiecznych.

Potrzebujesz Doradcy ADR? Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!

Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa z zakresu ADR? Chętnie Ci pomożemy! Nasza firma oferuje wysokiej jakości usługi doradcze związane z transportem towarów niebezpiecznych. Jesteśmy gotów udzielić Ci fachowej pomocy oraz odpowiedzi na wszelkie pytania związane m.in. z przepisami ADR. Zobacz naszą ofertę i skontaktuj się z nami już dziś – bezpieczeństwo Twojego transportu to nasza priorytetowa troska!

Pieńkowski Consulting | LinkedIn

Klasyfikacja odpadów niebezpiecznych
ADR | Aktualności | Prawo

Autor:

Marek Pieńkowski

Doradca ADR/IMDG/CLP

t: (+48) 570 364 050

e: marek@pienkowski-consulting.pl

ul. Harcerska 9A,
62-510 Konin

Kursy i szkolenia

Oferujemy kompleksowe szkolenia z transportu materiałów niebezpiecznych, które można odbyć osobiście lub online. Nasze kursy, prowadzone przez doświadczonych instruktorów, zapewniają niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do bezpiecznego przewozu różnych substancji. Dostosowujemy się do potrzeb klienta, gwarantując wysoką jakość edukacji niezależnie od preferowanego sposobu nauki.

Zapisz się i pobierz
poradnik za darmo!

Pobierz darmowy poradnik

ADR KROK PO KROKU 2024 poradnik dla firm transportowych w zakresie towarów niebezpiecznych