Przy wyborze pojazdu do przewozu towarów niebezpiecznych spotkamy się z kilkoma rodzajami takich pojazdów. Są to pojazdy o oznaczeniach: AT, FL, MEMU, EXII/EXIII. MEMU to ruchoma jednostka do wytwarzania materiałów wybuchowych. Natomiast EXII/III to pojazdy do przewozu materiałów wybuchowych. W dzisiejszym wpisie skupię się na pojazdach AT i FL.
Pojazd „FL”
Pojazd „FL” jest to pojazd:
- przeznaczony do przewozu materiałów ciekłych o temp. zapłonu nie wyższej niż 60oC w cysternach stałych lub odejmowalnych o pojemności większej niż 1 m3, w kontenerach-cysternach lub cysternach przenośnych o pojemności jednostkowej większej niż 3 m3. Wyjątek stanowi olej napędowy zgodny z normą EN 590:2013+A1:2017.
- do przewozu gazów palnych w cysternach stałych, odejmowalnych (poj. >1 m3), w kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych lub MEGC (poj. >3 m3).
- pojazd-bateria do przewozu gazów palnych o poj. całkowitej większej niż 1 m3
- przeznaczony do przewozu nadtlenku wodoru, roztwór wodny stabilizowany, o zawartości nadtlenku wodoru wyższej niż 60% (klasa 5.1, UN 2015). Oczywiście w cysternach stałych, cysternach odejmowalnych (poj. >1 m3) lub w kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych (poj. >3 m3).
Pojazd „AT”
Zgodnie z definicją załącznika B do umowy pojazd „AT” to pojazd inny niż FL, MEMU, EXII/III. Istotnie do przewozu w cysternach stałych, odejmowalnych (poj. >1 m3), kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych lub MEGC (poj. >3 m3).
Pojazd „AT” i „FL” – różnice w konstrukcji- przykłady
Konstrukcja pojazdu „FL” musi spełniać więcej wymogów konstrukcyjnych niż „AT”. „FL” musi być wyposażony m.in. w główny wyłącznik akumulatora, który nie jest wymagany w pojeździe „AT”. Oprócz tego m.in. silnik, układ wydechowy, układ hamowania długotrwałego powinny być tak skonstruowane, umieszczone i zabezpieczone, by nie narażać ładunku na nagrzanie lub zapalenie. Ponadto elementy instalacji elektrycznej łącznie z przewodami, które pozostają zasilane po odłączeniu akumulatora wyłącznikiem głównym, powinny być przystosowane do pracy w strefach niebezpiecznych. Elementy te powinny spełniać wymagania ogólne normy IEC 60079, części 0 i 14, oraz odpowiednie dodatkowe wymagania normy IEC 60079. Wymienione elementy nie są wymagane w pojazdach „AT”. Oczywiście przytoczone przykłady to nie wszystkie różnice w konstrukcji między opisywanymi pojazdami.
Czy mogę pojazdem „FL” przewozić towary niebezpieczne dedykowane dla pojazdu „AT” i odwrotnie?
I tak i nie, Pojazdem „FL”, który ma szereg dodatkowych zabezpieczeń, można przewozić również towary niebezpieczne dla których dedykowanym pojazdem jest „AT”. Natomiast w przypadku towarów dedykowanych dla „FL” nie można już przewozić pojazdem „AT”.
Odesłania:
Umowa ADR: link
Transportowy Dozór Techniczny: Link
Pieńkowski consulting – doradztwo przy wyborze pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych
Jako firma konsultingowa świadczymy m.in. usługi związane z wyborem pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych. Jeżeli planujesz zacząć przewozić towary niebezpieczne, ale nie wiesz, jaki wybrać pojazd- możemy ci pomóc! Napisz lub zadzwoń, by dowiedzieć się więcej.