W tym roku przypada kolejna nowelizacja umowy ADR. Nowelizowana jest ona w cyklu dwuletnim, w latach nieparzystych. Polska wersja nie została jeszcze opublikowana, najprawdopodobniej nastąpi to w lutym, a w obwieszczeniu znajdzie się informacja, że zmiany do załączników A i B umowy weszły w życie 1 stycznia.
Stosowanie przepisów nowej umowy jest odroczone do końca czerwca zgodnie z przepisem przejściowym. Po analizie obcojęzycznej wersji załączników, chciałbym Państwu przedstawić wybrane zmiany, które czekają nas w tym roku. Ze względu na to, że we wpisie przedstawiam tłumaczenie, może się ono trochę różnić od opublikowanej Polskiej wersji. Serdecznie zapraszam do lektury niniejszego wpisu.
Umowa ADR 2023-2025 – wybrane zmiany
Część 1
W części pierwszej pojawiły się nowe przepisy w rozdziale 1.1.4 dotyczącym stosowania innych przepisów. Dodany podrozdział 1.1.4.7 dotyczy naczyń ciśnieniowych wielokrotnego napełniania zatwierdzonych Departament Transportu Stanów Zjednoczonych.
W rozdziale dotyczącym definicji dodana kilka nowych niektóre zaktualizowano, a nawet pewne usunięto.
Dodano również kilka przepisów przejściowych dotyczących okresu, w jakim można jeszcze stosować kontener-cysterny niespełniające pewnych wymagań. Między innymi są to:
- 1.6.4.61 Kontenery-cysterny zbudowane przed 1 lipca 2023 r. zgodnie z wymaganiami obowiązującymi do 31 grudzień 2022 r., ale które nie spełniają wymagań 6.8.2.2.4, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2023 r., mogą być nadal stosowane.
- 1.6.4.62 Bardzo duże kontenery-cysterny zbudowane przed 1 lipca 2023 r. zgodnie z obowiązującymi wymaganiami do dnia 31 grudnia 2022 r., ale które nie spełniają wymagań podanych pod 6.8.2.1.18, dotyczące minimalnej grubości skorupy, mające zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., mogą być nadal stosowane.
Pojawiły się też nowe przepisy przejściowe odnoszące się do pojazdów.
Część 2 – Klasyfikacja
W znowelizowanej umowie ADR usunięto nr UN1169 EKSTRAKTY AROMATYCZNE CIEKŁE. Dodano też nowy nr UN 3550 DIHYDROTLENEK KOBALTU PROSZEK, zawierający nie mniej niż 10 % cząstek respirabilnych. Związek należy do klasy materiałów trujących zaklasyfikowany jako materiał nieorganiczny stały (kod klasyfikacyjny T5).
W tabeli A nastąpiło wiele zmian. Dodano w wielu pozycjach przepisy szczególne, nastąpiły również zmiany nazwy niektórych związków. Zmian jest dość dużo, więc nie będę ich opisywał w niniejszym wpisie.
Część 4 – Przepisy dotyczące stosowania opakowań i cystern
W takich instrukcjach pakowania jak: P003,P004 P005, P006, P130, P144, P408, P666, P801, P903, P905, P906, P907, P909, P910 została dodana nota mówiąca, że masa zawartości może przekraczać 400 kg. Nastąpiły zmiany również w instrukcjach pakowania, dotyczy to m.in. instrukcji P200, P621 czy LP906.
W nowej umowie ADR nie znajdziemy przepisu 4.3.3.3.2
„4.3.3.3.2 Jeżeli cysterny, pojazdy-baterie lub MEGC są nadawane do przewozu, to powinny być widoczne tylko oznaczenia określone w 6.8.3.5.6 odnoszące się do załadowanego lub dopiero co wyładowanego gazu; wszystkie oznaczenia dotyczące innych gazów powinny być zakryte.„
Część 5 – Procedury nadawcze
W części piątej nowej umowy został zmieniony znak dla baterii litowej. Został z niego usunięty numer telefonu.
Było:
Jest:
UWAGA: do 31 grudnia 2026 roku można stosować starą wersje znaku.
Dokument przewozowy – nowy przepis dotyczący odpadów
W przepisach szczególnych dotyczących sporządzania dokumentów przewozowych do przewozu odpadów dodano nowy przepis:
„Jeżeli nie jest możliwe zmierzenie dokładnej ilości odpadów w miejscu załadunku, ilości jakie należy podać zgodnie z 5.4.1.1.1 (f), można oszacować dla następujących przypadków pod następującymi warunkami„. W przypadku opakowań, do dokumentu przewozowego należy dołączyć ich wykaz z podaniem rodzaju i pojemności. W kwestii kontenerów oszacowanie opiera się na ich nominalnej objętości i innych dostępnych informacjach.
Takie oszacowanie ilości nie jest dozwolone dla: zwolnienia, dla którego niezbędna jest dokładna ilość, odpadów zawierających substancje wymienione w 2.1.3.5.3 lub substancje klasy 4.3 oraz na zbiorniki inne niż podciśnieniowe zbiorniki na odpady.
W przypadku przewozu odpadów zgodnie z niniejszym przepisem koniecznym będzie dodanie oświadczenia o następującej treści: „SZACOWANA ILOŚĆ ZGODNIE Z 5.4.1.1.3.2”.
Część 6 – Wymagania dotyczące konstrukcji i badania opakowań, dużych pojemników do przewozu luzem (DPPL), opakowań dużych, cystern i kontenerów do przewozu luzem
W części szóstej wprowadzono szereg zmian dotyczących norm ISO.
Część 7 – Przepisy dotyczące warunków przewozu, załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem
W rozdziale 7.2.4 usunięto przepis szczególny dotyczący przewozu elastycznych DPPLi w pojazdach i kontenerach zamkniętych lub przykrytych opończą. Dodano natomiast nowy przepis, który mówi, że DPPL należy przewozić w zamkniętych pojazdach i kontenerach.
Część 8 – Wymagania dotyczące załogi pojazdu, wyposażenia, postępowania i dokumentacji
W tej części nastąpiła zmiana dotycząca dokumentów, które należy przewozić w jednostce transportowej. Zgodnie ze znowelizowaną umową nie ma obowiązku przewożenia certyfikatu pakowania kontenera/ pojazdu.
W przepisach odnoszących się do nadzorowania pojazdów zostały dodane dwa nr UN- UN0512 i UN0513.
Część 9 – Wymagania dotyczące konstrukcji i dopuszczenia pojazdów
W przepisach obejmujących konstrukcje pojazdów wprowadzono kilka przepisów. Dla przykładu- pojazdy FL przewożące skroplone i sprężone gazy palne z kodem klasyfikacyjnym F powinny być wyposażone w zabezpieczenie termiczne zdolne do ograniczenia rozprzestrzeniania się ognia ze wszystkich kół oraz w automatyczny system tłumienia ognia w komorze silnika.
Link do angielskiej wersji umowy ADR 2023
Umowa ADR 2023 – Skonsultuj z nami wszystkie zmiany w nowej umowie ADR
Pomożemy ci ustalić, które dokładnie zmiany nowej umowy dotyczą twojej działalności oraz pomożemy je wdrożyć. Zadzwoń lub napisz i umów się na konsultację.