PIEŃKOWSKI CONSULTING

Umowa ADR 2023-2025 – nowelizacja

Profesjonalne doradztwo w zakresie:

  • ADR – przewóz towarów niebezpiecznych
  • IMDG – transport materiałów niebezpiecznych drogą morską
  • REACH – rejestracja i ocena substancji chemicznych
  • CLP – klasyfikacja, oznakowanie i pakowanie substancji i mieszanin
  • SEVESO – zarządzanie ryzykiem wystąpienia poważnej awarii przemysłowej

Nasze usługi są odpłatne i dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów.

t: (+48) 570 364 050

e: marek@pienkowski-consulting.pl

W tym roku przypada kolejna nowelizacja umowy ADR. Nowelizowana jest ona w cyklu dwuletnim, w latach nieparzystych. Polska wersja nie została jeszcze opublikowana, najprawdopodobniej nastąpi to w lutym, a w obwieszczeniu znajdzie się informacja, że zmiany do załączników A i B umowy weszły w życie 1 stycznia.

UWAGA: Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowelizacja załączników A i B do umowy ADR na lata 2025-2027, o której przeczytasz w poniższym wpisie:

Stosowanie przepisów nowej umowy jest odroczone do końca czerwca zgodnie z przepisem przejściowym. Po analizie obcojęzycznej wersji załączników, chciałbym Państwu przedstawić wybrane zmiany, które czekają nas w tym roku. Ze względu na to, że we wpisie przedstawiam tłumaczenie, może się ono trochę różnić od opublikowanej Polskiej wersji. Serdecznie zapraszam do lektury niniejszego wpisu.

Umowa ADR 2023-2025 – wybrane zmiany

Część 1

W części pierwszej pojawiły się nowe przepisy w rozdziale 1.1.4 dotyczącym stosowania innych przepisów. Dodany podrozdział 1.1.4.7 dotyczy naczyń ciśnieniowych wielokrotnego napełniania zatwierdzonych Departament Transportu Stanów Zjednoczonych.

W rozdziale dotyczącym definicji dodana kilka nowych niektóre zaktualizowano, a nawet pewne usunięto.

Dodano również kilka przepisów przejściowych dotyczących okresu, w jakim można jeszcze stosować kontener-cysterny niespełniające pewnych wymagań. Między innymi są to:

  • 1.6.4.61 Kontenery-cysterny zbudowane przed 1 lipca 2023 r. zgodnie z wymaganiami obowiązującymi do 31 grudzień 2022 r., ale które nie spełniają wymagań 6.8.2.2.4, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2023 r., mogą być nadal stosowane.
  • 1.6.4.62 Bardzo duże kontenery-cysterny zbudowane przed 1 lipca 2023 r. zgodnie z obowiązującymi wymaganiami do dnia 31 grudnia 2022 r., ale które nie spełniają wymagań podanych pod 6.8.2.1.18, dotyczące minimalnej grubości skorupy, mające zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., mogą być nadal stosowane.

Pojawiły się też nowe przepisy przejściowe odnoszące się do pojazdów.

Część 2 – Klasyfikacja

W znowelizowanej umowie ADR usunięto nr UN1169 EKSTRAKTY AROMATYCZNE CIEKŁE. Dodano też nowy nr UN 3550 DIHYDROTLENEK KOBALTU PROSZEK, zawierający nie mniej niż 10 % cząstek respirabilnych. Związek należy do klasy materiałów trujących zaklasyfikowany jako materiał nieorganiczny stały (kod klasyfikacyjny T5).

W tabeli A nastąpiło wiele zmian. Dodano w wielu pozycjach przepisy szczególne, nastąpiły również zmiany nazwy niektórych związków. Zmian jest dość dużo, więc nie będę ich opisywał w niniejszym wpisie.

Część 4 – Przepisy dotyczące stosowania opakowań i cystern

W takich instrukcjach pakowania jak: P003,P004 P005, P006, P130, P144, P408, P666, P801, P903, P905, P906, P907, P909, P910 została dodana nota mówiąca, że masa zawartości może przekraczać 400 kg. Nastąpiły zmiany również w instrukcjach pakowania, dotyczy to m.in. instrukcji P200, P621 czy LP906.

W nowej umowie ADR nie znajdziemy przepisu 4.3.3.3.2

4.3.3.3.2 Jeżeli cysterny, pojazdy-baterie lub MEGC są nadawane do przewozu, to powinny być widoczne tylko oznaczenia określone w 6.8.3.5.6 odnoszące się do załadowanego lub dopiero co wyładowanego gazu; wszystkie oznaczenia dotyczące innych gazów powinny być zakryte.

Część 5 – Procedury nadawcze

W części piątej nowej umowy został zmieniony znak dla baterii litowej. Został z niego usunięty numer telefonu.

Było:

Stary znak dla baterii litowej

Jest:

Nowy znak dla baterii litowej

UWAGA: do 31 grudnia 2026 roku można stosować starą wersje znaku.

Dokument przewozowy – nowy przepis dotyczący odpadów

W przepisach szczególnych dotyczących sporządzania dokumentów przewozowych do przewozu odpadów dodano nowy przepis:

“Jeżeli nie jest możliwe zmierzenie dokładnej ilości odpadów w miejscu załadunku, ilości jakie należy podać zgodnie z 5.4.1.1.1 (f), można oszacować dla następujących przypadków pod następującymi warunkami“. W przypadku opakowań, do dokumentu przewozowego należy dołączyć ich wykaz z podaniem rodzaju i pojemności. W kwestii kontenerów oszacowanie opiera się na ich nominalnej objętości i innych dostępnych informacjach.

Takie oszacowanie ilości nie jest dozwolone dla: zwolnienia, dla którego niezbędna jest dokładna ilość, odpadów zawierających substancje wymienione w 2.1.3.5.3 lub substancje klasy 4.3 oraz na zbiorniki inne niż podciśnieniowe zbiorniki na odpady.

W przypadku przewozu odpadów zgodnie z niniejszym przepisem koniecznym będzie dodanie oświadczenia o następującej treści: „SZACOWANA ILOŚĆ ZGODNIE Z 5.4.1.1.3.2”.

Część 6 – Wymagania dotyczące konstrukcji i badania opakowań, dużych pojemników do przewozu luzem (DPPL), opakowań dużych, cystern i kontenerów do przewozu luzem

W części szóstej wprowadzono szereg zmian dotyczących norm ISO.

Część 7 – Przepisy dotyczące warunków przewozu, załadunku, rozładunku oraz manipulowania ładunkiem

W rozdziale 7.2.4 usunięto przepis szczególny dotyczący przewozu elastycznych DPPLi w pojazdach i kontenerach zamkniętych lub przykrytych opończą. Dodano natomiast nowy przepis, który mówi, że DPPL należy przewozić w zamkniętych pojazdach i kontenerach.

Część 8 – Wymagania dotyczące załogi pojazdu, wyposażenia, postępowania i dokumentacji

W tej części nastąpiła zmiana dotycząca dokumentów, które należy przewozić w jednostce transportowej. Zgodnie ze znowelizowaną umową nie ma obowiązku przewożenia certyfikatu pakowania kontenera/ pojazdu.

W przepisach odnoszących się do nadzorowania pojazdów zostały dodane dwa nr UN- UN0512 i UN0513.

Część 9 – Wymagania dotyczące konstrukcji i dopuszczenia pojazdów

W przepisach obejmujących konstrukcje pojazdów wprowadzono kilka przepisów. Dla przykładu- pojazdy FL przewożące skroplone i sprężone gazy palne z kodem klasyfikacyjnym F powinny być wyposażone w zabezpieczenie termiczne zdolne do ograniczenia rozprzestrzeniania się ognia ze wszystkich kół oraz w automatyczny system tłumienia ognia w komorze silnika.


Link do angielskiej wersji umowy ADR 2023

Umowa ADR 2023 – Skonsultuj z nami wszystkie zmiany w nowej umowie ADR

Pomożemy ci ustalić, które dokładnie zmiany nowej umowy dotyczą twojej działalności oraz pomożemy je wdrożyć. Zadzwoń lub napisz i umów się na konsultację.

Umowa ADR 2023
ADR

Autor:

Marek Pieńkowski

Doradca ADR/IMDG/CLP

t: (+48) 570 364 050

e: marek@pienkowski-consulting.pl

ul. Harcerska 9A,
62-510 Konin

Kursy i szkolenia

Oferujemy kompleksowe szkolenia z transportu materiałów niebezpiecznych, które można odbyć osobiście lub online. Nasze kursy, prowadzone przez doświadczonych instruktorów, zapewniają niezbędną wiedzę do bezpiecznego przewozu różnych substancji. 

DGSA Support

Platforma oferuje kompleksowe rozwiązania dla firm zajmujących się wysyłką i  transportem towarów niebezpiecznych oraz tych, które stosują i magazynują chemikalia.