W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się zagadnieniu umowy specjalnej ADR nazywane również umowami dwu lub wielostronnymi. Zapraszamy do lektury!
Umowa specjalna dwu lub wielostronna ADR
Artykuł 4 ustęp 3 umowy ADR przewiduje, że strony, poprzez specjalne umowy dwu lub wielostronne, mogą decydować o przewozie towarów niebezpiecznych, wyłączonych z międzynarodowych przewozów, na swoich terytoriach pod określonymi warunkami.
Ponadto, towary niebezpieczne dopuszczone do międzynarodowego przewozu jedynie na specjalnych warunkach, mogą być przewożone na zasadach mniej rygorystycznych niż te określone w załącznikach do Umowy. Takie porozumienie może pomóc stronom w dostosowaniu ram prawnych do własnych potrzeb. Należy jednak spełnić jeden kluczowy warunek.
Dopuszczenie operacji transportowych na zasadach odstępstwa
Zgodnie z postanowieniami działu 1.5 ADR, państwa będące stronami umowy mają możliwość bezpośredniego uzgodnienia między sobą, że pewne operacje transportowe na ich terytoriach będą realizowane na zasadach czasowego odstępstwa od standardowych wymagań ADR. Jednak kluczowym warunkiem tego porozumienia jest zachowanie niezmienionego poziomu bezpieczeństwa. Oznacza to, że wszelkie decyzje dotyczące odstępstw muszą być podejmowane w taki sposób, aby nie wpływały negatywnie na ochronę i bezpieczeństwo ludzi, mienia oraz środowiska.
Warto podkreślić, że operacje transportowe dokonywane na podstawie takich odstępstw są nadal uznawane za operacje transportowe zgodnie z ADR.
Przykłady umów specjalnych: M346 i M322
Obecnie w ramach takich umów, funkcjonują m.in. porozumienia dotyczące transportu fajerwerków M322 (Zjednoczone Królestwo, Norwegia, Republika Czeska), czy transportu resztek farb M346 (Niemcy, Francja, Szwecja, Luksemburg i Irlandia). Warto zaznaczyć, że Polska jest obecnie stroną dwóch porozumień, których obowiązywanie przewidziane jest do 1 lipca 2025 roku i 1 stycznia 2026 r. O szczegółach tych umów napiszemy w kolejnych wpisach.
Inicjowanie odstępstwa – procedura
Państwo, które chce zainicjować odstępstwo od wymagań ADR, musi formalnie powiadomić sekretariat Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Procedury dotyczące przekazywania umów wielostronnych zawartych zgodnie z ADR:
- Kraj inicjujący kontaktuje się z sekretariatem i informuje go o zamiarze inicjacji umowy wielostronnej, przesyłając projekt drogą elektroniczną lub pocztą.
- Sekretariat rejestruje tytuł projektu umowy i przypisuje mu numer seryjny, który natychmiast przekazuje inicjującemu krajowi.
- Inicjujący kraj umieszcza numer seryjny w nagłówku projektu umowy (np. „Umowa wielostronna M252”) i następnie proponuje go innym stronom umowy ADR.
- Gdy inicjujący kraj osiągnie porozumienie z zainteresowanymi stronami w sprawie ostatecznej wersji klauzul umowy wielostronnej, przesyła podpisaną kopię do sekretariatu w formie papierowej i/lub elektronicznej oraz przesyła niepodpisane kopie do innych stron umowy ADR.
- Każdy kraj sygnatariusz zwraca podpisaną kopię inicjującemu krajowi i przesyła podpisaną kopię do sekretariatu.
- Gdy sekretariat otrzyma kopię podpisaną przez drugiego sygnatariusza, umowa jest wprowadzana do bazy danych, którą można sprawdzić w Internecie.
- Każda strona umowy, która odwołuje umowę, natychmiast informuje o tym sekretariat.
- Końcowa klauzula umowy wielostronnej powinna brzmieć następująco: „Umowa ta jest ważna do (…)a dla przewozu na terytoriach Stron Umowy ADR sygnatariuszy tej umowy. Jeżeli zostanie odwołana przed tą datą przez jednego z sygnatariuszy, pozostanie ważna tylko do wyżej wspomnianej daty dla przewozu na terytoriach Stron Umowy ADR sygnatariuszy tej umowy, którzy jej nie odwołali. (data …) Kompetentny organ ds. ADR (…) (…) (Podpis)”.
- Gdy kraj sygnatariusz podpisuje umowę wielostronną z zastrzeżeniami co do jej stosowania, te zastrzeżenia powinny być wyraźnie wymienione w kopii przesyłanej do sekretariatu.
Szkolenia z zakresu stosowania wyłączeń z przepisów ADR
Zachęcamy do udziału w szkoleniach dotyczących stosowania wyłączeń z przepisów ADR. Obecnie oferujemy następujące szkolenia on-line:
- Wyłączenia ADR – Rodzaje, zakres i stosowanie.
- Towary niebezpieczne zapakowane w ilościach ograniczonych (LIMITED QUANTITY).
Specjalizujemy się w świadczeniu profesjonalnych usług doradczych w zakresie międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. Jesteśmy gotów dostarczyć Ci kompleksowe wsparcie i zawsze służyć fachową radą. Zachęcamy do nawiązania z nami kontaktu już dziś i rozpoczęcia owocnej współpracy! Odkryj z nami bezpieczne i efektywne rozwiązania w transporcie międzynarodowym.
Zapraszamy do śledzenia naszego bloga, gdzie znajdziesz najświeższe informacje z branży oraz ciekawe artykuły dotyczące transportu towarów niebezpiecznych i nie tylko!