Polska aktywnie uczestniczy obecnie w dwóch porozumieniach wielostronnych, z czego jednym z nich jest umowa M338. Reguluje ona kwestie dotyczące przewozu UN 1010, czyli butadienów stabilizowanych. Stronami tej umowy są jeszcze takie państwa, jak Holandia, Niemcy, Belgia, Francja, Włochy, Zjednoczone Królestwo, Szwajcaria, San Marino, Węgry, oraz Luksemburg. Została ona opublikowana 1 czerwca 2021 roku. Polska przystąpiła 31 sierpnia 2021 roku. Umowa została opublikowana 1 czerwca 2021 roku, a Polska dołączyła do niej 31 sierpnia 2021 roku.
Zgodnie z postanowieniami tej umowy, strony zezwalają na transport mieszanki butadienów i węglowodorów, zawierającej od 20% do 40% butadienów. Niemniej jednak, istnieją określone warunki, takie jak ciśnienie pary i gęstość, które muszą zostać spełnione.
Warto przypomnieć, że umowa ADR pod numerem UN1010 obejmuje mieszankę butadienów i węglowodorów, ale o zawartości butadienów przekraczającej 40 procent!
Tłumaczenie umowy M338 w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 września 2021 r. w sprawie wejścia w życie umowy wielostronnej M338:
Umowa wielostronna M338
zawarta na podstawie przepisów rozdziału 1.5.1 ADR, dotycząca przewozu butadienów i
węglowodorów – mieszaniny stabilizowanej klasy 2
(1) W drodze odstępstwa od przepisów 2.2.2.3 ADR i tabeli A w dziale 3.2 dopuszcza się transport mieszanin butadienów i węglowodorów o stężeniu butadienów większym niż 20%, ale nie większym niż 40%, stabilizowanych, o prężności par na poziomie 70 °C nieprzekraczającej 1,1 MPa (11 bar) i gęstości w 50 °C nie mniejszej niż 0,525 kg/l pod oznaczeniem UN 1010 BUTADIENY I WĘGLOWODORY, MIESZANINA STABILIZOWANA.
(2) Nadawca wpisuje w dokumencie przewozowym „Przewóz zgodny z postanowieniami sekcji 1.5.1 ADR (M338)”.
(3) Niniejsza umowa obowiązuje do dnia 30 czerwca 2025 r. dla przewozu na terytoriach Umawiających się Stron ADR będących sygnatariuszami niniejszej Umowy. Jeżeli zostanie ona odwołana przed tą datą przez jednego z sygnatariuszy, zachowa ważność do wyżej wymienionej daty tylko w przypadku przewozu na terytorium tych Umawiających się Stron ADR, które podpisały niniejszą Umowę, a które jej nie odwołały.
Tekst oryginalny:
Multilateral Agreement M338
Under section 1.5.1 ADR
Concerning the carriage of BUTADIENES AND HYDROCARBON
MIXTURE, STABILIZED of Class 2
(1) By derogation from 2.2.2.3 and Table A of Chapter 3.2 it is allowed to transport mixtures of butadienes and hydrocarbon, with a concentration of butadienes of more than 20% but not more than 40%, stabilized, having a vapour pressure at 70 °C not exceeding 1.1 MPa (11 bar) and a density at 50 °C not lower than 0.525 kg/l under the designation of UN 1010 BUTADIENES AND HYDROCARBON MIXTURE, STABILIZED.
(2) The consignor shall enter in the transport document „Carriage agreed under the terms of section 1.5.1 of ADR (M338)”.
(3) This agreement shall be valid until 30 June 2025 for carriage on the territories of the ADR Contracting Parties signatory to this Agreement. If it is revoked before that date by one of the signatories, it shall remain valid until the above-mentioned date only for carriage on the territories of those ADR Contracting Parties signatory to this Agreement which have not revoked it.
Pieńkowski Consulting – doradztwo w zakresie międzynarodowego transportu towarów niebezpiecznych
Skorzystaj z naszych usług, aby uniknąć komplikacji przy transporcie towarów niebezpiecznych. Zostaw nam sprawy związane z przewozem towarów niebezpiecznych, a Ty skoncentruj się na rozwijaniu swojego biznesu. Z nami transport niebezpiecznych towarów stanie się łatwiejszy, pewniejszy i bardziej efektywny.