Przewóz akumulatorów nowych, jak i zużytych często wiążę się z procedurami ADR. Czy w każdym przypadku należy stosować się do przepisów umowy ADR? Otóż nie zawsze taki przewóz podlega przepisom ADR. I nie mówię tutaj o częściowych wyłączeniach, a całkowitym zwolnieniu z przepisów ADR. Zależy to oczywiście od rodzaju akumulatorów, jakie zamierzamy nadać do przewozu, czy przewieźć. W odpowiedzi na wiele zapytań postanowiłem opisać przepis szczególny, który całkowicie zwalnia z ADR.
Przewóz akumulatorów – odstępstwo od stosowania przepisów
Zgodnie z przepisem szczególnym 598 zawartym w umowie ADR przy spełnieniu pewnych wymogów przewóz niektórych rodzajów akumulatorów nie będzie podlegał ADR. Dotyczy to zarówno nowych, jak i zużytych akumulatorów.
Akumulatory nowe
Możemy przewieźć nowe akumulatory bez ADR, jeżeli:
- są zamocowane w taki sposób, że nie mogą zsunąć się, upaść lub ulec uszkodzeniu;
- są umieszczone w urządzeniach przewozowych, o ile nie są odpowiednio
spiętrzone, np. na paletach; - nie mają na zewnętrznych powierzchniach pozostałości materiałów
kwaśnych lub alkalicznych; - są zabezpieczone przed zwarciem.
Akumulatory zużyte
Natomiast akumulatory zużyte przewieziemy bez ADR, jeżeli:
- ich obudowy nie są uszkodzone;
- są zabezpieczone w taki sposób, aby nie mogła wyciekać ich zawartość oraz,
aby nie mogły zsunąć się, upaść lub ulec uszkodzeniu, np. spiętrzone na
paletach; - nie mają na zewnętrznych powierzchniach pozostałości materiałów
kwaśnych lub alkalicznych; - są zabezpieczone przed zwarciem.
Według przepisów ADR określenie “akumulatory zużyte” oznacza akumulatory przewożone w celu recyklingu po zakończeniu ich normalnego użytkowania.

Jak widać na załączonym zdjęciu akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (Ni-MH) nie podlegają ADR!
Dowiedz się więcej o platformie DGSA Support.app: https://dgsasupport.app/
Rodzaje akumulatorów
Na wyłączeniu zgodnym z przepisem szczególnym 598 możemy przewieźć akumulatory mokre napełnione kwasem lub zasadą (UN 2794 i UN 2795), akumulatory mokre bezobsługowe (UN 2800) oraz akumulatory suche zawierające stały wodorotlenek potasu (UN 3028).
Pod powyższymi pozycjami kryją się akumulatory, których elektrolit jest kwasem lub zasadą, np. bardzo znane akumulatory kwasowo-ołowiowe, które są wykorzystywane m.in. do rozruchu w pojazdów.
Niniejsze odstępstwo nie dotyczy przewozu baterii i akumulatorów litowych, litowo-jonowych i sodowo-jonowych!
Odesłania
Umowa ADR: link
Analizy towarów i odpadów niebezpiecznych w zakresie przepisów ADR
Przeprowadzamy analizy nadawanych/pakowanych/przewożonych towarów i odpadów niebezpiecznych w zakresie obowiązków wynikających przepisów dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych. Przeprowadzimy dla ciebie klasyfikację zgodną z ADR, ustalimy możliwe przewozy na wyłączeniach oraz określimy czy masz obowiązek wyznaczenia doradcy ADR i sporządzenia rocznego sprawozdania. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy do kontaktu.




